Az aukció és a hozzá tartozó kiállítás elkészültét hosszú hetek, hónapok munkája előzi meg. Az egyik legizgalmasabb feladat ebben az időszakban, a katalógus összeállítása. Egy katalógusban – és ebből adódóan magán az árverésen is – különösen fontos a művek sorrendje.

Ez szinte már tudománynak is tekinthető.

Először is van egy esztétikai szempont. Mivel nálunk nincs olyan sok tétel mint a klasszikus művészetet felvonultató árveréseken, így mi nem vagyunk rászorulva, hogy túlzsúfoljuk az oldalakat. Az viszont nagyon fontos, hogy az oldalpárok, tehát az 1-1 oldalon egymással szemben látható képek jól mutassanak együtt. Szeretjük mikor meglepetést is tudunk okozni. Ha van rá lehetőség szívesen teszünk egymás mellé olyan műveket amelyeket senki nem emelne ki együtt a másik 150 kép közül, mégis meghökkentően jól néznek ki a szembenálló oldalak lapjain. Ezáltal persze rögtön kapcsolatot is tudtunk teremteni köztük, még ha csak egy oldalpár erejéig is. Ugyanezt a módszert érdemes alkalmazni akár otthon is, mikor egy falat megpróbálunk újragondolni. Nem feltétlenül csak az mutat jól együtt ami egyértelmű, bátran kísérletezzünk!

Emellett van egy műkereskedelmi és művészettörteneti tényező a sorrend kialakításakor, illetve egy pszichológiai is. Az előbbi az egyértelműbb: Jó ha egy anyagnak van folytonossága és valamilyen vezető elve. Lehet különböző blokkokat is kialakítani. Fontos, hogy amikor egy gyűjtő átnézi a katalógust ne azt érezze, hogy csak össze-vissza, egymás után bedobált tételeket lát.

Aztán ott van a pszichológia. A katalógusnak és ezáltal az árverésnek kell, hogy legyen egy ritmusa. Egy ritmus ami elragadja a vevőket a teremben, ami nem akad meg, nem áll le egy pillanatra sem. Jókor gyorsít, jókor ad egy kis lehetőséget a szusszanásra és szépen építi fel a legfontosabb tételekhez vezető utat. Bizony ezen sokszor az árverés sikere, a licitálási kedv is múlhat. Mint amikor valaki elmegy egy rendezvényre ahol rossz a hangulat, nem lesz kedve maradni. De ha azt látja az ember, hogy mindenki jól érzi magát, akkor ez átragad rá is és megjön a kedve, hogy aktívan részt vegyen az eseményen. Még ha nem is ezzel a céllel indult el otthonról.

És persze van a pepecselős rész, a szövegek összeállítása, katalogizálás, korrektúra, de mi ezt is nagyon élvezzük. Nekünk fontos, hogy a kiadványaik minden szempontból felvegyék a versenyt a külföldi katalógusokkal és hogy felismerhető legyen rajta legyen a kezünk nyoma. Éppen ezért nem csak a designra figyelünk oda, hanem olyan extra, személyes dolgokat is teszünk bele, mint például a bevezető szövegünk, vagy azok a fotós anyagok amelyekkel mindenkinek igyekszünk kedvet csinálni a gyűjtéshez. Szeretnénk ha a katalógusaink megmaradnának a gyűjtőknél és nem csak az árak későbbi visszanézésének céljából, hanem egyszerűen mert örömmel lapozzák át a későbbiekben is.

Mindezek tökéletes keveréke ad ki egy igazán jó katalógust – bízunk benne, hogy sikerrel járunk és meg tudunk majd felelni nektek!

 

A katalógus megjelenési dátuma: október 4.